Precedit per una Sessió de debat sobre
el futur de la formació corporativa i d’aprenentatge a les
administracions i per la V Jornada Internacional del Grup EDO
focalitzada en “Aprendre a través de la pràctica professional”, el III
Congrés Internacional EDO 14, s’ha celebrat a la ciutat de Barcelona
durant els dies 14, 15 i 16 de maig sota el lema “Organitzacions que
aprenen i generen coneixement”.
Els més de 380 experts i especialistes en la temàtica procedents
majoritàriament de tota Espanya i d’Amèrica han participat
presencialment i activa a les cinc conferències centrals, als 15
simposis amb les seves ponències, a les 10 taules de comunicacions, a la
sessió de pòsters i als 10 tallers, analitzant i debatent les 139
aportacions seleccionades de les més de 190 presentades. També ho han
fet els més de 50 seguidors que de mitjana han seguit les conferències
mitjançant el sistema webinar i han aportat els seus punts de vista a
través de la plataforma Twitter mitjançant al hashtag #ciedo.
Les conclusions generals més significatives i relacionades amb els
objectius del Congrés, vinculats al treball corporatiu, a l’aprenentatge
en el lloc de treball, a l’aprenentatge informal i a les estratègies de
CGC, van ser:
1- L’actual societat considera el coneixement i la formació contínua
dels treballadors com elements estratègics de les organitzacions. Les
vinculacions es fan cada cop més evidents i necessàries si considerem
que les persones són font de coneixement que, compartit, pot ajudar a la
seva millora i al desenvolupament de les organitzacions.
2- Realitats més complexes i dinàmiques exigeixen de majors esforços
col•laboratius, que permetin incorporar i compartir el coneixement
personal, el coneixement institucional i el coneixement social,
promovent nou coneixement i una gestió adequada d’aquest. Faciliten el
procés la delimitació clara dels objectius, l’existència d’estructures
flexibles, el protagonisme dels implicats, la implicació dels directius,
la utilització de pràctiques reflexives, la promoció de noves maneres
d’entendre la investigació i el coneixement i la sostenibilitat de les
propostes.
3- Les Comunitats de Pràctica Professional (CoP) s’identifiquen com una
proposta contrastada per a la creació i gestió del coneixement col•lectiu
en tota mena d’organitzacions. El seu desenvolupament queda condicionat
a les estratègies i instruments que faciliten la seva concreció, focus
que precisa de més investigació bàsica i aplicada; també a
l’empoderament dels professionals i que l’ús directe del seu coneixement
intern asseguri sostenibilitat i eficiència del plantejament.
4- La formació segueix sent un referent obligat per a promoure el canvi,
sempre i quan també canviïn els seus plantejaments. Al respecte, és
precís accelerar el canvi de paradigma des de la formació a
l’aprenentatge i des de metodologies transmissives cap a metodologies
actives i vinculades a les necessitats de la pràctica professional.
5- Es constata que ja existeixen múltiples experiències aplicades de
noves metodologies d’aprenentatge en el lloc de treball. Exemples com
les CoP, aprenentatge per projectes, aprenentatge-acció, codificació de
bones pràctiques, entre d’altres, van deixant de ser anecdòtics per a
convertir-se en modalitats principals utilitzades a algunes
organitzacions.
6- Determinats factors interns i externs faciliten o dificulten
l’aprenentatge en el lloc de treball. Al respecte, es ressenyen, entre
d’altres, la cultura col•laborativa, el lideratge, el treball col•laboratiu
i/o l’existència d’una estructura flexible. Impossibiliten el canvi la
no assumpció de l’error, la no solució de problemes i la incompetència
competent.
7- Les dificultats per impulsar la millora de la pràctica professional
mitjançant la reflexió compartida són, per tant i principalment,
culturals i no només tècniques; per aquest motiu, els processos de canvi
han de plantejar-se com a progressius en el temps i quant a les persones
que hi intervenen.
8- El desenvolupament de l’aprenentatge informal augmenta
exponencialment, encara que els sistemes i metodologies relacionats ho
fan en menor mesura. El fet de reconèixer i certificar d’altres maneres
no tradicionals d’accedir al coneixement no pot difuminar la necessitat
d’avaluació, innovació i investigació al respecte.
9- Les organitzacions desenvolupen noves formes de treball i s’assenten
a la Xarxa, la qual es converteix en una eina essencial per a
l’intercanvi d’informació, coneixement i experiències. Paral•lelament,
s’ha d’impulsar un coneixement menys anecdòtic, més integrat i amb un
clar sentit personal i institucional.
10- El desenvolupament de les xarxes socials també pot ser un instrument
important al servei del coneixement, obrint noves vies per a processos
formatius i de canvi institucional. La promoció de xarxes, cada cop més
globals, ens enfronta al repte de la diversitat de professionals,
cultural, lingüística, tecnològica i de mescla de coneixements
múltiples, que exigeixen explorar noves metodologies que donin suport a
l’intercanvi internacional i interorganitzacional.
11- La validesa dels nous plantejaments queda subordinada a l’aplicació
de processos avaluatius directes i indirectes que tinguin en compte el
seu sentit formatiu i transformador.
Les presents conclusions provisionals s’enriquiran amb la participació
dels assistents al Congrés (al vincular-les amb la tramitació de
l’enquesta de valoració del Congrés) i s’entregaran a les entitats
organitzadores d’aquest per a la seva difusió a la societat i a les
organitzacions relacionades amb les temàtiques tractades.
|
Conclusions
CIEDO 2010 |